FESTIVAL NAPŘÍČ 2014

Ahoj Honzo, přišla včera v hospodě řeč na název našeho festivalu (a průběžných měsíčních akcí) NAPŘÍČ, mluvils o někom, kdo tvrdí, že jsme jim prý ten název „ukradli“, – tedy, stala se mi tato věc už několikrát v životě, protože si názvy a nápady nenechávám patentovat – viz samizdatová edice Proglas z roku 1986 (kdy po „Proglasu“ – Předslovu k svatému Evangeliu Konstatnina Filosofa – nebylo v bolševické zemi ani vidu ani slechu), později využil tento název časopis (od r. 1990), pak nějaký pěvecký sbor, a posléze rozhlasová stanice… dalo by se mluvit o formátu revue BOX (z r. 2003), kdy se později vynořily různé sborníky formátu prakticky totožného, a takto bych přišel i na více věcí, zde jen zdůrazním slovo NAPŘÍČ, které jsem používal pro neoficiální aktivity (viz knihovna Libri Prohibiti, kde je řada mých samizdatových projektů, jak se dnes říká, uložena), to slovo – zdánlivě obvyklé – jasně vyjadřovalo – zhruba od poloviny 80tých let minulého století – mé postavení ve společnosti (na okraji), přitom jsem žil a komunikoval v této společnosti NAPŘÍČ, bylo to prostě „mé“ slovo, což může bez problémů dosvědčit řada pamětníků, po té, když jsem začal organizovat různé festivaly – festival poezie Potulný dělník od r. 1999 a letní festival koncem prázdnin (od r. 2002), ke slovu NAPŘÍČ jsem se vrátil, neboť v sice nových podmínkách, nicméně opět přesně vyjadřuje mou snahu (a dnes – troufám si říci – i snahu dalších organizátorů, s kterými sdílím obecně společenské názory) oslovovat „kulturní činností“ publikum „napříč“ společností, bez předpojatosti, „bez pověr a iluzí“, je pravda, že před asi čtyřmi či pěti lety mě oslovil nějaký chlapík, že prý mají také festival „Napříč“ (a občanské sdružení), celkem smířlivě jsme se domluvili, poslal mi na ten jejich festival plakáty, které jsem posléze rozdal, od té doby jsem o této „paralelní“ aktivitě neslyšel – až teprve včera od Tebe, – takto tedy věc za sebe vysvětluju, z mého pohledu je naprosto jasná, slovo „NAPŘÍČ“ je v mém „organizačním slovníku“ obsaženo legitimně z dob „hluboké normalizace“, toť vše – přeju vše dobré – jakémukoli festivalu „Napříč“, jakož i Tobě v jakémkoli podobném počínání –

j. e. f.
Brno, Alfa Passage, úterý 24. června 2014, 15:55
(Z e-mailové korespondence J. E. Friče a Honzy Bartoně)

 

Festival Napříč – Konec léta
Svobodná republika Skalákův mlýn
Meziříčko u Želetavy
Ve dnech 29. – 30. srpna 2013.
Přísné začátky:
v pátek v 17:00
v sobotu v 10:00

Připravili jsme k příležitosti festivalu:
Noviny Uši a Vítr 1308

Na místě bufet, výčepy, nezávislá distribuce desek, zinů, knih, antikvariát.
Nezasypaný rybníček.
Autorská čtení, muzika, performance.
Dvě moderované scény!
Stanování a ponocování volné.

PODROBNÝ, AKTUALISOVANÝ PROGRAM ZDE

Festival je bez vstupného.

VSTUP V KRAVATĚ NA VLASTNÍ NEBEZPEČÍ!

 

K účinkujícím:

George Silverman and The mask
Rocková kapela z Jihlavy hrající v sestavě George Silverman (guitar, vocal) a Blue Baron (drums; vocal).

 

Betonovej bez


Betonovej bez je brněnská rostlinka s jedenáctiletou tradicí a svéráznými kořeny sahajícími až do zatuchlých sklepních prostor. Svoji hudbu nazývají jako kakofonní underground, ale obecně by šla nejlépe pojmenovat jako alternativní rock, přesněji eschatonální anarcho-poetismus. Zatím vydali 3 desky a jednu ještě pod názvem Betonovej pes.

 

Hrozně


Komorně znějící alternativní rock ovlivněný minimalismem, folkem a mnoha dalšími vlivy, existující s přestávkami v různých podobách od roku 1982. V roce 2013 vydali vynikající desku „Už není čas“.

 

Havárna
Kapela vznikla kolem roku 1993 a letos vydala CD počin „Óda na piču“. Hrají s takovým nasazením, které je adekvátní množství sponzorovaného alkoholu. Hudebně se jedná o cosi mezi punkem, rockem, alternativou, elektrobody, blues a lidovkama.

 

Spytihněv


Banda opilců z Rožnova pod Radhoštěm. Po dvou letech opět u Skaláka.

 

Fask Luma
Ryk, údery, žestě, zhudebnělý cestopis. Zřizovatelem tohoto pražského souboru jsou „Nedělní lidé“, přesto ctihodný pan Luma tančí po svém. Tam přidá, tu ubere, onde přitlačí, vykřikne, dumá….Pánové Kastl, Šaraj, Puchlina a Pěnošek krom hudebních nástrojů rozeznívají rovněž objekty původem z nehudebního prostředí, využívají výdobytky elektronického věku a tematické zvukové záznamy.

 

Nevidim
Undergroundová Pražsko-Pelhřimovská kapela s jasným mottem: Radost z produkce je důležitější než její kvalita. Kapela vznikla v roce 1999 se záměrem, že nikdo z jejich členů nebude hrát na nástroj, na který umí, v žádném případě se nebude zkoušet a ve stylu představitelů undergroundu 70.let bude každé jejich vystoupení neopakovatelnou performancí.

 

Ivosh Krejzek


Brněnský básník, jemuž loni vyšla sbírka „Chyť si svého bobra!“. Spolu s J. E. Fričem bude uvádět velkou scénu.

 

Vojtěch Landa
Básník, dramaturg, autor povídek a scénárista z Moravské Třebové. Podruhé na Konci léta u Skaláka.

 

Zapalmne
Poetické duo z Ostravy sdružené kolem básnířky Míny a kytaristy Michala z kapely jakobyNic.

 

David Lázeňský
David Lázeňský, narozen 1990 v Pardubicích. Žije a tvoří převážně v Praze, kde pracuje jako Antikvariátník a hraje kapele „Von Plastic Factory“. Svojí tvorbou se snaží volně navázat na tradici básníků vzešlých z prostředí českého undergroundu.

 

Pavel Šuhájek
Básník narozený roku 1982 v Jihlavě, žije v Brně. Loni vydal v nakladatelství Vetus Via sbírku „Ona jen korále perly a rybíz“. Milan Haussmann jej vyzpovídal a výsledkem je rozhovor uveřejněný v aktuálním vydání novin Uši a vítr.

 

Tiché lodi
Sólový projekt básníka, kytaristy a zpěváka kapely Hynkovy zámky, Reného Müllera. Zhudebňuje jak vlastní texty, tak i texty Miroslava Václavka či Oldřicha Janoty.
Luboš Vlach


Básník, česnekový mág a vydavatel revue Dno, dříve Šot, přispíval do revue Tamto a dalších počinů. Loni vystoupil s psychoaktivním tělesem Česnekové hlavy.

 

Radim Babák
Brněnský akordeonista, známý mimo jiné i z kapel Čvachtavý lachtan či [CHE], umělecky spolupracuje s Lubošem Vlachem či Vítězslavem Holatou.

 

Pepa Klíč and one freak cello orchestra
Brněnský virtuóz předvede další ze svých cellových programů a zahájí tak sobotní festival.

 

The Creators
Kapela ze Šumperka kolem kytaristy Darrena Eve, který letos předvedl výborné vystoupení na Krákoru.

 

000
Tři nuly. Zcela nové brněnské hudební uskupení vzniklé na základech rozpadnuvší se skupiny Les Yelles s kytarou Radka Nikla (Vibra Etherna, Katka Šarközi) a Jana Lamrama.

 

NicMoc Kvintet


Brněnsko-hrušovanská kapela hraje dekadentní kravál s ozvěnami hudby let šedesátých. Kapela vznikla spontánně po jednom narozeninovém večírku, kdy si výtvarník Vladimír Havran Smýkal umanul, že je dost starej na to, aby začal hrát bigbít. Textařsky využívají ikony brněnského undergroundu – Emira&Chaliho, Homéra či Ivoše Krejzka. Letos vydali u Ears&Wind records debut „Nic moc nečekejte“.

 

Svatopluk se Sváťou Karáskem
Kapela kolem českého písničkáře, evangelického duchovního, Sváti Karáska. Kromě sólového hraní vystupoval například s kapelami Oboroh či Pozdravpámbu. Významná postava českého (nejen) undergroundu činná hudebně, literárně, církevně, politicky.

 

Dáša Vokatá & Oldřich Kaiser
Dáša Vokatá patří k zásadním postavám českého undergroundu a stálicím Magorova festivalu. Vystoupí společně se zpěvákem, houslistou, kytaristou a hercem Oldřichem Kaiserem. Letos vydali u vydavatelství Guerilla Records desku „Dva divoký koně“.

 

Gregor Samsa
Gregor Samsa (česky Řehoř Samsa – hrdina Kafkovy povídky Proměna) je pražské trio. Všichni tři muzikanti jsou Maďaři pocházející ze Slovenska. letos jim u vydavatelství polí5 vyšla výborná deska Lassú fény / Pomalé světlo.

 

Slum


Kapela Slum hrající underground-rock byla založena pravděpodobně v roce 2002 v hospodě U Zpěváčků po domluvě Zelího (kytara) a Milana Erbena (zpěv, mluvené slovo). Textově čerpají převážně z básní Milana Erbena. Loni vydali u Guerilla records CD “Kosa na duši”, kmotrem byl kněz Ladislav Heryán.

 

Stolní společnost
Kapela vznikla v Žatci l.p. 1999. Počáteční a hnací myšlenkou bylo vystoupení na pohřbu místního rockového klubu Banán. Po počátečním hledání se zastavila u stylu, který byl v jedné z recenzí na freemusic.cz popsán jako „mix šansonu, trochy jazzu, undergroundové etiky s lehkým vlivem Psích vojáků“.

 

Peacock Ball


Mladá hard-rocková formace s prvky psychedelie a vlivů rockové scény 60. a 70. let, ale také současné progresivní scény doplněné o zvuk klasických hamondek, kterou tvoří kvartet hudebníků z Banské Bystrice. Po loňském úspěchu na závěr festivalu vystoupí letos v hlavní čas a možná vznikne živá nahrávka ze Skaláka. Loni vydali znamenitou desku „Voices from the deep“.

 

Meluzína
Žena, manželka, matka a od Valašského Meziříčí. Fušuje do různých druhů umění i pseudoumění, stylově se řadí do ethno-punku. Loni nemohla z rodinných důvodů vystoupit, tak snad se to podaří letos.

 

Stará dobrá ruční práce


Přerovská kapela hrající již více jak 20 let – pořád stejně hrozně. Muzikanti jsou násilníci a grázli – takže je s podivem, že je vůbec ještě někam zvou. V repertoáru mají staré i nové věci a stále stejně kvalitní pódiové SHOW! V novinách Uši a Vítr vychází na pokračování kniha Pavla Komínka „O Staré Dobré Ruční Práci“.

 

ÚNP


Úplně na piču – punkový kabaret z Hrušovan u Brna po letech na scéně. Kapela hrávala například na prvních ročnících festivalu Krákor.

 

Jiříkovo vidění


Skupina navazuje na tuzemskou podzemní tradici propojování elektroniky s živými nástroji a prvky alternativního rocku. Jejich přiznanými vzory jsou lidé jako Mejla Hlavsa nebo Pavel Zajíček. Samozřejmě ale nejde o žádné kopírování, naopak. Kapele se podařilo rozvinout undergroundové základy do moderní podoby, která je na naší scéně jedinečná. Loni vydali u vydavatelství Guerilla records CD „V poli strom“.

 

Miky Marusjak
Autorské čtení Olomouckého básníka, autora haiku a organizátora převážně olomouckých poeticko-hudebních akcí. Miky bude, stejně jako loni, uvádět celou malou scénu.

 

Kristýna Skalická & František Kostlán
Písničkářka, harmonikářka a loutkoherečka Kristýna Skalická a Romský aktivista František Kostlán z organizace ROMEA.

 

Jaro Stančík
Slovenský básník, který se představil letos na brněnské festivalu Homér´s memorial.

 

J. E. Frič + M. Kocman
Básník Jaroslav Erik Frič bude číst z tvorby Milana Kozelky za hudebního doprovodu Miloše Kocmana. Jedná se o benefiční vystoupení na podporu Milana Kozelky, toho času na LDN. Veškerý výtěžek z jeho knihy „Manhattanský deník“, která se na festivalu bude prodávat za 150 Kč, bude zaslán na konto autora.

 

Aleš Klíma
Kladenský básník, který se představil loni na festivalu poezie Potulný dělník.

 

Lav-Lav
Hudba brněnských Lav-Lav je postavená především na souhře dvojhlasů a českých textech. Písničky jsou vlastně příběhy, které popisují momenty v životě, ve kterých se něco výrazného mění – postoje, vztahy, nálada. To, co chce Lav-Lav předat, předává úsporně – hlas, kytara, perkuse. O to silněji totiž témata vynikají. Na ploše jedné písničky se tak může vystřídat jemnost i dravý rytmus.

 

Víťa Ťovajz Holata & spol.


Loni předvedli program postavený na cyklu básní Zbyňka Havlíčka, letos nás čeká zhudebněná interpretace legendární básně Milana Kocha „Hora Láv“. Jeho básně přednese Radim Babák za hudebního doprovodu Vítězslava Holaty, který je rovněž autorem pásma a dalších muzikantů.

 

Klikva Klikva
Kapela složená z kytaristy Ještě jsme se nedohodli Standy Filipa a bývalého cellisty kapely Květy Martina Růžičky.

 

Žen
Písničkář z Pančavy Michael Bártek alias Žen vystoupí i letos, kdy vydal vynikající měkoučké CD „Nafúknuté“.

 

Ples v opeře
Hledáš-li autentičnost, atmosféru, kouzlo okamžiku, možnosti tu jsou… Ples v opeře = folk-death alá la´byson. Kapela vznikla v září roku 2007 setkáním Jana Lamrama (kytara+zpěv), Robsona (basa) a Bystry (bicí).

 

Bohoslužba salesiánského kněze Ladi Heryána &
Josef Klíč

Tradiční bohoslužba na závěr festivalu.